czwartek, 22 listopada 2012

Powiedz szachom tak! Wybierz najlepszą grę planszową – tą która daje potężne możliwości rozwoju, sprawdzania własnych możliwości oraz poczucie smaku rywalizacji sportowej

Wiele osób odnajduje szachy i dowiaduje się, że to gra, której długi czas poszukiwali. Spróbuję pokrótce pokazać dlaczego warto wybrać tę właśnie grę – poprzez wymienienie właściwości, które mogą ukazywać jej naprawdę szeroki zakres.

Tyle tytułem wstępu, a teraz lecimy! Szachy mogą każdemu z nas zapewnić:

Potężne możliwości rozwoju:
  • rozwój pamięci, doskonalenie oceny pozycji, umiejętność liczenia wariantów, tworzenie i wybieranie planów dalszej gry, przewidywanie dalszych kontynuacji, porównywanie elementów oraz ich wartościowanie, nauka analizy i syntezy, tworzenie oraz testowanie (weryfikowanie) hipotez lub teorii czy systemów, wyciąganie wniosków, tworzenie metareguł, poszukiwanie nieszablonowych (oryginalnych) rozwiązań, nauka perspektywicznego myślenia, dążenie do stałego polepszania pozycji, kształtowanie twardości w obronie i przełamywania „murów”, możliwość układania i rozwiązywania problemów i zadań, dążenie do obiektywizmu i umiejętności znajdywania praktycznych szans (rozwiązań, decyzji) czy też kształtowanie cech charakteru niezbędnych do osiągania mistrzostwa

Sprawdzanie własnych możliwości:
  • wyraża się poprzez odkrywanie kolejnych pokładów twórczości czy też zdobywanie coraz wyższych szczebli szachowego wtajemniczenia w postaci kolejnych kategorii, tytułów czy też klas sportowych. Dzięki szachom można realizować się zarówno w wymiarze sportowym (stałe podwyższanie rankingu, kategorii czy uzyskiwanie kolejnych tytułów bądź klas sportowych, nauka i zrozumienie obsługi różnych współczesnych narzędzi związanych z treningiem szachowym), naukowym (poszukiwanie i porównywanie algorytmów, badanie szachistów i procesów decyzyjnych oraz poznawczych czy też weryfikowanie hipotez poprzez wykorzystywanie ogromnych baz danych wraz z nowymi technologiami i współczesnymi narzędziami szachowymi) jak też w obszarze sztuki (układanie bądź rozwiązywanie problemów, studiów czy etiud szachowych, wykorzystywanie szachów jako obiektów do realizowania twórczości w postaci wystaw czy też rzeźbienia różnorodnych bierek, malowanie obrazów, układy i choreografia ludzi jako przedstawienie szachistów w postaci tzw. „żywych szachów”- toczącej się walki dwóch armii czy też pokaz jednoczesnej gry szachowej z wieloma przeciwnikami – tzw. „symultana” - zarówno patrząc na szachownice jak i „na ślepo” przez zawodników różnego kalibru, a także wszelkiego rodzaju publiczne pokazy mające na celu promowanie korzyści i właściwości szachów – chociażby pokazywanie różnorodnych pozycji i zapamiętywanie czy odgadywanie kluczowych danych w nich zawartych - przez czołowych bądź sławnych zawodników)

Poczucie smaku rywalizacji sportowej:
  • możliwość współzawodnictwa zarówno na płaszczyźnie zawodowej jak i towarzyskiej (amatorskiej), rozgrywki indywidualne i drużynowe na różnych szczeblach (okręgowe, centralne, wojewódzkie, krajowe, europejskie, międzynarodowe), uzyskiwanie odpowiednich wyników sportowych i ich późniejsza analiza (w perspektywie realizacji określonych celów długofalowych i krótkofalowych), konieczność nauki zarządzania stresem, zasobami energii czy też kontroli czasu w danych zawodach (lub partii), umiejętności związane z nauką radzenia sobie z porażkami i sukcesami (czyli gorycz przegrywania i dystans wygrywania), stawianie sobie kolejnych celów do realizacji oraz weryfikowanie dotychczasowych osiągnięć, znajomość aktualnych przepisów gry jak też idei współzawodnictwa opartej na zasadach Fair Play, możliwości dotyczące organizowania oraz sędziowania rozgrywek szachowych (turniejów, meczy czy indywidualnych spotkań), nauka i zrozumienie obsługi różnych współczesnych narzędzi związanych z kojarzeniem zawodników (drużyn), prezentowanymi wynikami i opracowywanie optymalnej strategii koniecznej do realizacji zakładanych celów (np. celowa porażka „bez walki” z bardzo silnym przeciwnikiem, tak aby zachować siły na ostatnią partię w której dajemy z siebie wszystko)
Myślę, że powyższe elementy (moim zdaniem najbardziej istotne i najczęściej spotykane) pokazują wyraźnie, że szachy mogą być wykorzystywane przez wszystkich na bardzo wiele sposobów. Na pewno współcześnie bywają one rozpatrywane przede wszystkim przez pryzmat gry w następujących płaszczyznach: sportu, nauki czy sztuki.


Jeśli zatem poszukujesz gry, która będzie oferowała takie cechy jak: szeroki system współzawodnictwa, nigdy niekończącą się naukę i zgłębianie jej tajników jak też możliwości rozwiązywania, tworzenia oraz zachwycania się twórczością innych... to świetnie trafiłeś! Jedną z takich gier są właśnie szachy! Myślę, że doskonałym podsumowaniem tego z jaką niezmiernie wszechstronną grą mamy do czynienia niechaj będą te oto cytaty:

Szachy są jak ocean: słoń może się w nich wykąpać, a komar napić (przysłowie hinduskie)

Ci, którzy mówią, że rozumieją szachy... nic nie rozumieją (Robert Hubner)

Szachy, jak miłość, jak muzyka... mają siłę uczynić człowieka szczęśliwym (Siegbert Tarrasch)



PS. Serdecznie dziękuję koledze dustinowi za przygotowanie świetnej grafiki do promocji szachów! Twoje życzenie zostało spełnione drogi artysto-grafiku!

PS. Nie jest wykluczone, że dość mocna forma zastosowana przez w/w autora ("Naucz się grać debilu") będzie niebawem miała swoje wyraźne odzwierciedlenie. Dlaczego? Otóż coraz bardziej można zauważyć postępujący wzrost upośledzenia (tak, to najlepsze określenie) młodzieży w zakresie logicznego i krytycznego myślenia, wyciągania wniosków czy też brania pełnej odpowiedzialności za własne decyzje (podejmowanego działania bądź jego zaniechania).

1 komentarz:

  1. Niezwykle gustownie dane są cytaty;
    blog rozwija sie, i to miło!

    Dziwne, że panując nad światem od Indii na wschodzie do Andaluzji na zachodzie nie mogę poradzić sobie z trzydziestoma dwoma szachowymi figurkami rozmieszczonymi w kwadracie o boku zaledwie dwóch łokci.
    Kalif Ali- Mamun (IX wiek)

    ....
    Wygłada to zupełnie jak wielka szachownica
    - powiedziała wreszcie Alicja.
    ; O tym co Alicja odkryła po
    drugiej stronie lustra,
    Lewis Carroll

    mol

    OdpowiedzUsuń