Jednym z najlepszych sposobów na to, aby nie przeoczać podstawiania figur (lub unikać przeoczania możliwości zyskiwania cudzych!) jest ćwiczenie związane z trenowaniem atakowania widełkami oraz szpilą: obiema formami podwójnego uderzenia (ataku).
Poniżej prezentuję prosty i bardzo mały programik, którego twórcą jest Mike Anderson - programista od 20 lat. Myślę, że dzięki wykorzystaniu tego narzędzia mamy do dyspozycji niezwykle proste i efektywne ćwiczenie, które warto robić dotąd aż dojdziemy do perfekcji (czyli dotąd aż opanujemy BEZBŁĘDNIE schematy w których zawsze można zdobyć figurę). A jakie te ćwiczenia? Oto one:
Masz ustawić hetmana, tak aby w następnym ruchu przeciwnik nie mógł on obronić się przed stratą figury (niejako gracie od pozycji w której dostawiłeś hetmana na dowolne z pól oznaczonych na rysunkach jako "x").
Tak więc klikaj na pola na których ustawienie hetmana powoduje zyskanie materiału. Jak już będziesz gotowy do kolejnego zadania, wówczas przycisk po prawej z napisem "Next Position" (następna pozycja).
Poniżej prezentuję prosty i bardzo mały programik, którego twórcą jest Mike Anderson - programista od 20 lat. Myślę, że dzięki wykorzystaniu tego narzędzia mamy do dyspozycji niezwykle proste i efektywne ćwiczenie, które warto robić dotąd aż dojdziemy do perfekcji (czyli dotąd aż opanujemy BEZBŁĘDNIE schematy w których zawsze można zdobyć figurę). A jakie te ćwiczenia? Oto one:
Masz ustawić hetmana, tak aby w następnym ruchu przeciwnik nie mógł on obronić się przed stratą figury (niejako gracie od pozycji w której dostawiłeś hetmana na dowolne z pól oznaczonych na rysunkach jako "x").
Tak więc klikaj na pola na których ustawienie hetmana powoduje zyskanie materiału. Jak już będziesz gotowy do kolejnego zadania, wówczas przycisk po prawej z napisem "Next Position" (następna pozycja).
Jest to na tyle prosty programik, że możemy wyćwiczyć wygrywanie materiału na 3 sposoby:
Hetman przeciwko Skoczkowi, przeciwko Gońcowi czy w końcu przeciwko Wieży.
Program oblicza nam zużycie czasu oraz ilość poprawnych odpowiedzi (za każde poprawne wskazanie pola otrzymujemy 1 punkt).
Poniżej prezentuję kilka ekranów, aby przekonać się, że jest to prosty, lecz bardzo pomocy programik dzięki któremu możemy sprawdzić jak szybko i poprawnie umiemy wygrywać figury (w 2 ruchach) za pomocą widełek (albo szpili), które wykonuje hetman. Mam nadzieję, że wam się spodoba: dla mnie jest bardzo pomocny i zamierzam regularnie ćwiczyć, tak aby do końca roku dojść do perfekcji! (czyli bezbłędnie wykonywać wszystkie zadania w jak najkrótszym czasie).
Przykładowe ekrany: po lewej - łowienie hetmanem wieży; po prawej: skoczka (z pól zaznaczonych jako "x")
Powyżej ekran pokazujący możliwość wyboru ćwiczenia wraz z testem "drylowania".
Życzę wszystkim powodzenia w łowieniu figur!
Życzę wszystkim powodzenia w łowieniu figur!
Tutaj jest strona z której bezpośrednio możesz ściągnąć ten programik. Oto ona:
http://webpages.charter.net/manderson5637/ForksAndSkewers.htm
Dziękujęmy ci Michealu Andersonie! Teraz będzie nam łatwiej i dużo szybciej dostrzegać możliwości zrobienia hetmanem widełek albo szpili! Brawo! :)
PS. Ćwiczenia można oczywiście zrobić na szachownicy z dzieckiem (lub adeptem sztuki szachowej) w taki sam sposób jak proponuje program. Za każdą poprawną odpowiedź należy pochwalić naszego ucznia, a jak zrobi całość na odpowiednim poziomie... warto nagrodzić! Nie oszczędzajmy słów uznania oraz drobnych nagród! W końcu dzięki temu możemy zachęcić do systematycznej pracy, wysiłku czy chociażby ćwiczenia umysłu poprzez szachy!
PS. Ćwiczenia można oczywiście zrobić na szachownicy z dzieckiem (lub adeptem sztuki szachowej) w taki sam sposób jak proponuje program. Za każdą poprawną odpowiedź należy pochwalić naszego ucznia, a jak zrobi całość na odpowiednim poziomie... warto nagrodzić! Nie oszczędzajmy słów uznania oraz drobnych nagród! W końcu dzięki temu możemy zachęcić do systematycznej pracy, wysiłku czy chociażby ćwiczenia umysłu poprzez szachy!
quot
OdpowiedzUsuńTaktyka na śniadanie aż ci w głowie schemat w końcu zostanie - czyli regularnie ćwicz widełki i szpile
A co na obiad i na kolacje....?
ps, owszem, całkiem przydatny ten programik.
mol
Na obiad proponuje grę środkową: zwłaszcza ciekawe kombinacje, ale też zagadnienia z działu strategii. Natomiast na kolację końcóweczki wraz z zadaniami typu studia i etiudy szachowe, które pokazują piękno szachów.
OdpowiedzUsuńNatomiast na deser będzie artykuł w MMM ;). Ewentualnie same groszki m&m (które ponoć lecą w kulki), jeśli ktoś nie lubi artykułów czytywać :P.
W Chessmaster GM edition jest minigra Fork my fruit, także ucząca jak się robi widełki.
OdpowiedzUsuń