sobota, 24 września 2011

Podwójny atak czy podwójne uderzenie - czym jest i jak można ćwiczyć, by szybko rozpoznawać

Kolejny temat, który chcę zaproponować to podwójny atak i podwójne uderzenie.
Zastanówmy się czym one są, jaka jest między nimi różnica i jak można je wyćwiczyć, aby je szybko rozpoznawać, a następnie wykorzystywać.

Atak - to zagrożenie polegający na możliwości pobicia danej bierki (jeśli nie zostanie ona obroniona lub nie odejdzie, to groźba ataku zostanie zrealizowana, czyli nastąpi pobicie)

Uderzenie - to zagrożenie polegające na groźbie nie mającej na celu pobicie bierki, lecz będącej istotną z punktu widzenia szachowego. Przykładem groźby zwanej "uderzeniem" jest matowy atak na króla - jeśli groźba nie zostanie odparta, wówczas jej realizacja sprawi, że przeciwnik nas zamatuje.

Groźba - możliwość polegająca na realizacji planu (wykorzystaniu sytuacji) w celu uzyskania jakiejś korzyści (np. materialnej lub pozycyjnej). Mówi się często "grozi mat, grozi otwarcie linii, grozi przełom pionowy, grozi zdwojenie ciężkich figur, itp.)

Jeśli więc jest atak na króla (w postaci szacha czy groźby mata), wówczas mówimy o uderzeniu (podwójne uderzenie więc zawiera także atak na króla). Natomiast jeśli król jest wyłączony z ataku, wtedy o "zwykłym ataku".

Przykład: podwójny atak - to atak na 2 (lub więcej) bierek; przykładowo skoczek lub pionek często robią podwójny atak, który popularnie nazywamy "widełkami".
Podwójne uderzenie natomiast to atak, który zawiera atak na króla (albo też groźbę jego zamatowania), a dodatkowo atak na inną bierkę. Poniżej zobaczymy więc przykłady podwójnego uderzenia.

Rozpoznawanie podwójnego uderzenia - od wieży przeprowadzamy linie ukośne (przekątne). Bez tego nie będzie możliwe jej wygranie przez hetmana. Tutaj widzimy dwie możliwości, na których jeśli stanie hetman, to będzie podwójne uderzenie. Zastanówcie się czy za każdym razem strata wieży jest konieczna: jeśli nie - to dlaczego (co sprawia, że można jej uniknąć). Pole żółte oznacza pole (także na ukos wieży), na którym będzie podwójne uderzenie, lecz zginie hetman (o ile jest niebroniony).

Na czerwonych polach staje hetman i wykonuje podwójne uderzenie: po lewej - bez wygrania wieży, a po prawej - z jej wygraniem. Wyjaśnij różnicę - kiedy jest możliwe wygranie wieży i dlaczego? Stwórz wniosek dla strony słabszej (broniącej się), który ułatwi obronę wieży.

Przykład podwójnego uderzenia po którym ginie wieża (pola oznaczone na czerwono). Wyjaśnij jaka jest różnica między uderzeniem z pola a2, g8 oraz e4. Które z nich jest (ideowo) najlepsze? Dlaczego? Wyjaśnij jak można szybko rozpoznawać (znajdować) pola z których nastąpi podwójne uderzenie. Zastanów się na co należy zwracać uwagę w przypadku strony słabszej (co robić, a czego unikać).

2 komentarze:

  1. To są podstawy taktyki bez której nie da się grac :). Być może niektorzy bagatelizuja te rzeczy, w sensie dluższego treningu- ale w parti może nam ani jedno podwojne uderzenie nie wyjść, ale groźby trzeba cały czas dawac rpzeciwnikowi, isteniej wieksza szansa ze niezauwazy :)

    hajdzik - powoli zaczyna myslec jak bardzo to jest wazne

    OdpowiedzUsuń
  2. Hajdziku.
    To są podstawy podstaw ;). Oczywiście tutaj pokazuję na razie fragmenty motywów taktycznych od których się wychodzi. Niemniej bez tego typu wiedzy (metody) nie będzie możliwe dobre i szybkie granie, lecz będzie "wieczne liczenie", tego gdzie można postawić wieżę, aby nie stracić. Tutaj jest pokazy sposób (metoda) za pomocą którego można to mocno uprościć i przyspieszyć. Natomiast w partii poziom tych wszystkich komplikacji jest o niebo większy. Tak czy inaczej jak będzie mowa o "wyszachowaniu wieży" - przy końcówce K+H na K+W, wówczas może to być nieco przydatne ;).

    OdpowiedzUsuń