poniedziałek, 30 maja 2011

Najlepszy sposób na szachowy postęp według wielkiego Capablanki

What is the best way to improve?

"There is only one recipe. First all there must be the willingness* to study. Secondly, practice diligently and make it a point to meet stronger opponents. If that does not work give it up. Be content to be a wood shifter. That, too, has its joys and compensations."

Jaki jest najlepszy sposób, aby robić postępy w szachach?

Jest tylko jeden przepis. Przede wszystkim musi być chęć do studiowania. Po drugie, należy wiele praktykować (czyli grywać) i stale mieć cel, aby spotykać się (w celu rozgrywania kolejnych partii) z silniejszymi przeciwnikami. Jeśli to nie będzie działało (przynosiło sukcesów), to odpuść sobie (zrezygnuj z tego). Bądź po prostu zwykłym grajkiem ("przesuwaczem drewna"). To również ma swój urok oraz rekompensatę.

Taką radę dał Capablanka (były mistrz świata - uznawany za jednego z geniuszy szachowych, który miał niemal intuicyjne wyczucie szachów).

* słowo "willingness" - oznacza dosłownie: gotowość do zrobienia czegoś; osobiście bym to nazwał jako "świadomy wybór związany z realizacją danego celu". Często się mawia, że ktoś dojrzał do pewnych spraw. Jest to moim zdaniem właśnie połączenie "dojrzałości" oraz "chęci zrealizowania celu" - czyli gotowość do poświęcenia się czemuś. Tak, tak - aby odnosić (znaczące) sukcesy, konieczne jest przynajmniej częściowe poświęcenie się danej materii. Przy okazji warto dodać, iż bez umiłowania ("uwielbiam to co robię, nawet jeśli bywa trudne"), wytrwałości ("tak, będę to robił przez następne 10-20 lat") oraz determinacji ("jeśli będzie trzeba, to ograniczę inne aktywności i więcej czasu oraz energii poświęce na to co zdecydowałem") nie będzie możliwe uzyskiwanie (zbliżanie się do) poziomu mistrzowskiego oraz osiąganie znacznych postępów (wraz z wynikami naszej pracy).

Moim zdaniem jest to bardzo ogólna rada, niemniej zawiera całą esencję tego co obecnie jest rozkładane na czynniki pierwsze. Omawiają to współcześni autorzy szachowi (zwykle trenerzy i instruktorzy, a niekiedy we współpracy z praktykami - zawodowymi szachistami), ujmując to w kategoriach szachowego treningu, metod przygotowania, rozwoju szachowego, pracy nad błędami oraz systematycznego kursu lub programu szachowej nauki (edukacji). Obecnie jest co najmniej około 30-50 podręczników (w języku angielskim i rosyjskim), które omawiają tego typu zagadnienia. I co ważne: są one naprawdę coraz wyższej jakości, chociaż niektóre z nich są raczej przewodnikami, a kilka z nich typowymi "samouczkami" (np. od poziomu 1000 do 1600, czy też od 1800 do 2100).

Jeśli będziecie chcieli, abym opisywał tego typu książki (co zawierają, dla kogo są przeznaczone i jakie zawierają zagadnienia), to proszę o komentarze (potwierdzenie). W tym momencie mam co najmniej kilka takich pozycji, więc co jakiś czas mógłbym prezentować tego typu opisy (recenzje) pozycji typowo szkoleniowych (mam na myśli te, które zawierają znacznie "postęp" czy też "polepszenie gry" w swojej treści).

4 komentarze:

  1. Im więcej recenzji tym lepiej, zwłaszcza jeśli chodzi o tę drugą grupę - od 1800 do 2100, bo i cel trudniejszy :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O, widzę że anonim się wysłał :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A pisz waść:)
    Wiedzy nigdy za mało - mowi hajdzik :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tylko pojawia się pewien problem (zresztą nie jeden):
    1) recenzje pozycji od 1800 do 2100 wymagają większej wiedzy i zrozumienia szachów (aby np. stwierdzić czy komentarze i analizy są dobre - tzn. dobre dla osób mających 1800-1900 i chcących "wbić" na 2000-2100).
    2) takich pozycji jest zdecydowanie mniej, a więc siłą rzeczy są nieco trudniej dostępne (przynajmniej dla mnie, bo osobiście najwięcej pozycji mam w granicach 1200-1800).
    3) jednak chyba warto byłoby od czasu do czasu wrzucić recenzję czegoś "mocnego", bo przy okazji samemu byłaby okazja się sprawdzić

    Podsumowując: postaram się w miarę możliwości dawać recenzje dla szerszej grupy (amatorzy 1300-1600), trochę dla nieco silniejszych (1650-1800) i chociaż kilka dla najsilniejszych (1850-2100).
    Tak czy inaczej nie jest łatwo ocenić coś co jest "ponad nasz poziom", chociaż niby wszystko ocenia się pod tym samym kątem (jakość, przydatność, jasność przekazu, łatwość odbioru i zrozumienia materiału, wybór zagadnień, ich forma, itp.).

    OdpowiedzUsuń