poniedziałek, 23 lipca 2012

Zagadnienia i problemy szachowe na które odpowiedzi naprawdę warto poznać

Osoby, które nie pasjonują się szachami często podejrzewają, że szachy to dość prosta gra. Na dodatek bywa i tak, że nie do końca rozumieją - o czym można czytać albo pisać w szachach "skoro przecież wiadomo, że poza książkami, które pomagają lepiej grać... nic raczej nie ma". Zwykle gdy słyszę takie ciekawe stwierdzenie, to najpierw mnie zatyka, potem nie wiem czy coś powiedzieć, a potem ryzykuję i próbuję wymieniać kilka lub kilkanaście (rzadko kto wytrzymuje kilkadziesiąt) przykładów tematów, które z pewnością mogą wydać się interesujące czy też warte pogłębienia. Przynajmniej dla tych, którzy chcą wiedzieć coś więcej - wbrew pozorom znaczna część zawodników chce mieć wyniki, a nie czytać książki.

Oczywiście nie jest to absolutnie pełna lista wyczerpująca cały zakres zagadnień, lecz jakaś niewielka część krainy pytań i tajemnic (może 5-10% całości?). Jestem jednak przekonany, że dzięki zapoznaniu się z nią (jest na niej zamieszczone jedynie 42 zakresy zagadnień) większość z was - mam na myśli tych, którzy są oczywiście otwarci na nowe fakty i doświadczenia - już nikt z was nigdy nie powie, że w szachach "nie ma czego szukać" czy też "wszystkie tematy zostały już wyczerpane".

Owszem, obecnie jest naprawdę bardzo duży zakres literatury poświęconej szachom, ale uwierzcie mi, że niektóre tematy są albo tylko zasygnalizowane albo w ogóle pomijane. Najwięcej materiałów rzecz jasna jest poświęconych szachom jako doskonaleniu gry (debiuty, gra środkowa i końcowa) - w końcu to główna motywacja tych, którzy dzięki kupowaniu tego typu literatury chcą się doskonalić w szachowej sztuce.

Poniżej ukazuję mini-listę zagadnień, które w ostatnim czasie spisałem. Podkreślam raz jeszcze - jest to tylko pewien (dość obszerny jak na ten moment) fragment tego co mnie najbardziej interesuje. Ciekawy jestem, które z pozycji są dla was także tymi, które chcielibyście poznać (chociażby w taki sposób, aby coś na ten temat napisał w tym miejscu). Jeśli macie ochotę to zapraszam do wpisania przynajmniej cyferek (numerów zagadnień), które powodują, że szachy są dalej dla was ciekawe, niezrozumiałe, trudne, magiczne czy też niezwykle głębokie. Można także przedstawić swoje propozycje - chętnie się im przyjrzę.

 Tyle tytułem wstępu, teraz kolej (albo może tramwaj) na listę zagadnień, które przygotowałem.



Jeśli chcesz dowiedzieć się nieco więcej, zapraszam do przeczytania artykułu (3 strony, format PDF): http://beginnerchessimprovement.weebly.com

1 komentarz:

  1. Witam,
    piszę w nietypowej sprawie dot. szachowego rozwoju. Potrzebna mi pewna pomoc. Proszę o kontakt w celu przesłania potrzebnych informacji
    szachhelp@wp.pl
    z góry dzięki

    OdpowiedzUsuń