Zobaczmy krótko jakie motywy taktyczne rozróżniamy. Ostatnio pokazałem listę, więc czas im się nieco bliżej przyjrzeć.
Poniżej na własne potrzeby opracowałem 20 najbardziej popularnych motywów taktycznych. Dziś omawiam kolejne. Oczywiście są one opisywane niemal we wszystkich książkach mówiących o taktyce (czy też kombinacjach), niemniej warto pokazać je po jednym "na spokojnie". Poza tym nie bez znaczenia jest także to, że nie wszyscy mają ochotę, czas i możliwości... czytywać szachowe książki!
Najczęściej spotykane motywy taktyczne w szachach:
2) odciągnięcie
3) zaciągnięcie
Poniżej na własne potrzeby opracowałem 20 najbardziej popularnych motywów taktycznych. Dziś omawiam kolejne. Oczywiście są one opisywane niemal we wszystkich książkach mówiących o taktyce (czy też kombinacjach), niemniej warto pokazać je po jednym "na spokojnie". Poza tym nie bez znaczenia jest także to, że nie wszyscy mają ochotę, czas i możliwości... czytywać szachowe książki!
Najczęściej spotykane motywy taktyczne w szachach:
2) odciągnięcie
3) zaciągnięcie
Odciągnięcie: to motyw polegający na wymuszeniu odejścia figurą (albo pionem), od obrony innej figury bądź też ważnego pola.
W poniższym przykładzie (lewa kolumna), widzimy że biały hetman broni pola f1 przed matem. Następuje 1...Bd4+ 2.Qxd4 Qf1#. Hetman nie broni pola f1, gdyż jego zadanie odciągnął goniec z pola d4. Z uwagi na to nastąpił mat na polu f1.
Z kolei zaciągnięcie polega na zmuszeniu figury przeciwnika (najczęściej za pomocą ofiary) do zajęcia pola, na którym stanie się obiektem ataku. Czyli jest to coś takiego jak przynęta, której nie można odrzucić. Dzięki temu motywowi wykorzystujemy złą pozycję figury po tym jak została "zaciągnięta".
Przykład (kolumna prawa) pokazuje sytuację, w której za pomocą ofiary wieży zostaje zaciągnięty król na niewygodne pole. Po tym natychmiast dostaje mata. 1.Rxb7+ Kxb7 2.Ha7#
W poniższym przykładzie (lewa kolumna), widzimy że biały hetman broni pola f1 przed matem. Następuje 1...Bd4+ 2.Qxd4 Qf1#. Hetman nie broni pola f1, gdyż jego zadanie odciągnął goniec z pola d4. Z uwagi na to nastąpił mat na polu f1.
Z kolei zaciągnięcie polega na zmuszeniu figury przeciwnika (najczęściej za pomocą ofiary) do zajęcia pola, na którym stanie się obiektem ataku. Czyli jest to coś takiego jak przynęta, której nie można odrzucić. Dzięki temu motywowi wykorzystujemy złą pozycję figury po tym jak została "zaciągnięta".
Przykład (kolumna prawa) pokazuje sytuację, w której za pomocą ofiary wieży zostaje zaciągnięty król na niewygodne pole. Po tym natychmiast dostaje mata. 1.Rxb7+ Kxb7 2.Ha7#
Podsumowując: jeśli coś odciągasz to znaczy, że wymuszasz, aby dana figura (albo pion) przestała bronić ważnego pola (np. przed matem). Natomiast zaciągniecie stosujesz wówczas jak chcesz, aby "zaprosić" daną figurę na niewygodne pole - takie na którym może dostać mata (król) lub za chwilę zostać zbita (hetman bądź inne figury). Być może różnica między obydwoma motywami wydaje się nieco trudna, ale zapewniam, że po kilku powtórkach i analizach obu powyższych przykładów... wszystko powinno się znacznie bardziej wyjaśnić.
AKTUALIZACJA: rozróżnianie motywu odciągnięcia i zaciągnięcia będzie bardzo proste jeśli dodamy, że zaciągnięcie dotyczy wyłącznie króla, a odciągnięcie wszystkich innych bierek (figur).
AKTUALIZACJA: rozróżnianie motywu odciągnięcia i zaciągnięcia będzie bardzo proste jeśli dodamy, że zaciągnięcie dotyczy wyłącznie króla, a odciągnięcie wszystkich innych bierek (figur).
Quote:
OdpowiedzUsuńPodsumowując: jeśli coś odciągasz to znaczy, że wymuszasz, aby dana figura (albo pion) przestała bronić ważnego pola (np. przed matem). Natomiast zaciągniecie stosujesz wówczas jak chcesz, aby "zaprosić" daną figurę na niewygodne pole - takie na którym może dostać mata (król) lub za chwilę zostać zbita (hetman bądź inne figury). Być może różnica między obydwoma motywami wydaje się nieco trudna, ale zapewniam, że po kilku powtórkach i analizach obu powyższych przykładów... wszystko powinno się znacznie bardziej wyjaśnić.
Faktycznie różnica jest nieco subtelna , ale wydaje się że motyw zaciagnięcia dotyczy (głównie!?) króla (który bezpośrednio pada ofiarą tego motywu), aby zamatować go, lub przynajmniej łatwiej go po tym atakować no a...
odciągniecie bierze za cel figurę broniąca króla....
mol
No oczywiscie jest to duza roznica
OdpowiedzUsuńAle dla bardzo poczatkujacych szachistow - zaciagniecie i odciagniecie - to dla uproszczenia - wymuszenie ruchu bierki - co w konsekwencji przynosi nam najczesciej korzysci materialne :P
A uczylem sie tych motywow z ksiazki TAJEMNCIE TAKTYKI SZACHOWEJ - bardzo polecam
tomek mi ja polecil i to byl strzal w 10tke :)
hajdzik
Tak drodzy Panowie :).
OdpowiedzUsuńOdciągamy daną figurę, aby przestała ona bronić ważnego pola (punktu). Najczęściej właśnie chodzi o króla.
Natomiast zaciągamy inne figury, po to, aby je móc wygrać. I tutaj jednak niekoniecznie chodzi o króla (chociaż też może).
Jako przykład (mój ulubiony i dość prosty) zobaczmy taką pozycję:
Białe: Kh1, He8, Gc5
Czarne: Kf6, Hb2, Wf2
Zaczynają białe: 1.Gd4+ (zaciągamy hetmana na pole na którym nie będzie broniony)
1...Hxd4 2.Hh8+ (szpila) Kg5 3.Hxd4
I teraz pytanie: czy zaciągnęliśmy czy odciągnęliśmy hetmana? Zobaczmy, że NIE odciągnęliśmy go od obrony ważnego punktu (chociażby po to, aby można było dać mata), lecz właśnie zaciągnęliśmy go na ważne dla nas pole - takie, na którym będzie niebroniony, prawda?
Tak długo jak szachista POTRAFI wykorzystywać motywy taktyczne - tak długo nie musi ich rozróżniać: chociaż ich dogłębne zrozumienie oraz stosowanie jest naprawdę ważne :).
A oto końcowa pozycja z partii Capablanca - Thomas, 29. Ha8. Gdyby jednak w swym ostatnim ruchu białe wykonały 29. W:e8 H:e8 30. Ha4!
OdpowiedzUsuńto byłoby to .... coś w rodzaju odciągnięcia i podwojnego uderzenia (na hetmana i wieze). Odciagniecie hetmana jest tu mozliwe gdyż słąbość czarnego króla na ostatniej lini zapewnia pion g6 (H:a4 Wa8 +).
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1055985
mol
mały bład sie zakradł... tzn. (H:a4 Wb8 +).
OdpowiedzUsuńmol
@mol
OdpowiedzUsuńTak: po 30.Ha4 następuje motyw podwójnego ataku na H i W. Przy okazji wykorzystujemy jeszcze dwa motywy: słabość ostatniej (pierwszej) linii jak też motyw odciągnięcia (jeśli hetman zostanie odciągnięty od obrony ostatniej linii, wówczas Wb8+ kończy partię).