tag:blogger.com,1999:blog-144667664876977207.post5055875396264635534..comments2022-06-12T22:10:20.383+02:00Comments on the journey inside chess improvement.... podróż do wnętrza szachowego postępu: Myśl jak człowiek i nie wyręczaj myślenia silnikiem – czyli o tym dlaczego trzeba zostawić krzemowe wariantyTomaszhttp://www.blogger.com/profile/09690570865003924020noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-144667664876977207.post-45465835013771111752012-08-02T10:21:19.721+02:002012-08-02T10:21:19.721+02:00@mol
W obecnych czasach siła obliczeniowa oraz co...@mol<br /><br />W obecnych czasach siła obliczeniowa oraz coraz lepsze algorytmy sprawiają, że silniki szachowe nie popełniają już tak "dziecinnych" błędów jak powyższy. Niemniej zależy to od horyzontu obliczeń i tego czy program rozumie, że dany materiał (tzn. jego wzięcie) jest niewskazane.<br /><br />Siła czy wręcz potęga ludzkiego umysłu jest naprawdę imponująca. Wystarczy prosty przykład: dobry szachista potrafi ułożyć plan w danej pozycji i stopniowo go realizować - na bieżąco oceniając na ile konieczne są modyfikacje w wyniku gry przeciwnika. Komputer natomiast ma jeszcze z tym pewien problem - zwłaszcza w określonych typach pozycji. Najlepiej dowodzą tego gracze korespondencyjni - mam na myśli światową czołówkę - którzy dzięki wykorzystaniu swojej ogromnej wiedzy, zrozumienia i doświadczenia... są w stanie bez większych problemów pokonywać graczy, którzy posługują się w swojej grze jedynie silnikami.<br /><br />Z mojego doświadczenia mogę dodać, że największą satysfakcję sprawia mi nie wykonywanie "pierwszych linii" programu, lecz to jak program patrzy na swoją pierwszą (czyli w momencie obliczeń - najsilniejszą) linię, a dopiero na odpowiedniej głębości poszukiwań (deep 24-26 czy 28) zmienia swoją najlepszą linię... na ruch, który znalazłem (i wykonałem w partii) dzięki sile własnego myślenia i odpowiedniego wykorzystania umysłu.<br /><br />Dziękuję za kolejne bardzo ciekawe komentarze!<br />PS. Warto pamiętać, że poziom AI (tak jak i szachów komputerowych) stale ewoluuje, więc pozycje (problemy) z którymi nie radziły sobie komputery 20 lat temu dziś mogą już być rozwiązywane bezbłędnie.Tomaszhttps://www.blogger.com/profile/09690570865003924020noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-144667664876977207.post-24478713020036846682012-08-02T02:03:42.522+02:002012-08-02T02:03:42.522+02:00Tak, ok całkiem zgrabny artykulik...!
I jeszcze dl...Tak, ok całkiem zgrabny artykulik...!<br />I jeszcze dla uzupełnienia dwa cytaty o AI, jesli mozna....?!<br />Zaczerpnałem je ze wspaniałej ksiązki "Cienie umysłu" Rogera Penrose'a, znakomitego fizyka i matemetyka, próbującego rozwikłac w wielu swych ksiazkach (np. "Nowy umysł cesarza") m. in tajemnice umysłu i ludzkiego myslenia; (brat Rogera ; Jonathan jest silnym szachista ; arcm).<br /><br />"Sztuczna inteligencja najbardziej zawodzi, co może się wydać zaskakujące, bynajmniej nie w dziedzinach, w których potęga ludzkiego intelektu bywa imponująca, dzięki czemu pewni eksperci mogą oszołomić wszystkich laików swoją specjalistyczną wiedzą i zdolnością do podejmowania sądów opartych na bardzo skomplikowanych procedurach obliczeniowych. Największą słabością sztucznej inteligencji jest rozwiązywanie zdroworozsądkowych problemów, które nawet najskromniej pod względem intelektualnym<br />wyposażeni ludzie rozwiązują bez trudu. <br />Jak dotąd, zaden komputer nie może konkurować nawet z małym dzieckiem w wykonywaniu prostych czynności, takich jak stwierdzenie, że kolorowa kredka leżąca na podłodze w drugim końcu pokoju jest potrzebna do skończenia rysunku, a zatem należy po nią póść i ją wykorzystać. Nawet mrówka, wykonująca zwykłe czynności, wykazuje znacznie większe zdolności niż najbardziej wyrafinowane komputery. <br />(Penrose, tamże)<br /><br /><br />Komputer (Deep Thought) robi gruby błąd<br />Deep Thought (program szachowy) wziął wieżę, ale przez to przegrał partię, a mógł wybrać strategię remisową utrzymując barierę z pionów, tj. wykonując jałowe ruchy królem; i tak zapewne postąpiłby niemaly każdy kto choć troche zna szachy! Deep Thought - swego czasu najlepszy program grający w szachy po prostu "wziął materiał", ale nie potrafił ocenić pozycji c a ł o ś c i o w o . Konkludując ten przykład autor napisał:<br />"Moje ścisłe argumenty wymagają odwołania się do matematyki. Zamierzam wykazać, że rozumienie matematyki jest czymś, czego nie można zredukować do obliczeń. [...] Komputer może sobie doskonale poradzić z dowolną skomplikowaną aktywnością, taką jak obliczenia matematyczne, gra w szachy czy jakaś czynność z codziennej praktyki - j e ś l i potrafimy ją opisać w postaci jasnych reguł obliczeniowych - ale zrozumienie, które jest konieczne do sformułowania takich reguł, samo wykracza poza możliwości algorytmów. <br /><br />Białe zaczynają i remisują (rys) problem bardzo łatwy dla każdego szachisty, natomiast komputer Deep Thuoght zbił wieżę!<br />(przykład zaczerpnięty z pracy Jane Seymour i Davida Norwooda, 1993 r.)<br /><br />http://img705.imageshack.us/img705/1410/deepthought.jpg<br /><br />molAnonymousnoreply@blogger.com